Vrienden van Pauwels
Voor en door bewoners rond Landschapspark Pauwels
 


Een greep uit belangrijke nieuwsberichten


Terug naar overzicht

04-10-2023

Tilburg en Oisterwijk kijken samen naar toekomst dorpen: ‘Gemeentegrens doet er niet toe’

TILBURG/OISTERWIJK - In het gebied tussen Tilburg en Oisterwijk ligt een kluwen van ingewikkelde keuzes. Om daar antwoord op te vinden, hebben beide gemeenten de handen ineen geslagen met een gezamenlijke toekomstvisie. Nu zijn de inwoners aan het woord.

Waar kunnen we 5000 woningen bouwen? Hoe versterken we de bedrijventerreinen en houden we dorpen bereikbaar? Waar kunnen we 500 hectare nieuwe natuur aanleggen? Hoe gaan we de waterberging beter inrichten? Het is zomaar een greep uit de vele vragen waarmee Tilburg en Oisterwijk zich geconfronteerd zien in en rond de dorpskernen Berkel-Enschot, Biezenmortel, Haaren, Heukelom, Moergestel, Oisterwijk en Udenhout.

De vele vraagstukken op het gebied van klimaat, mobiliteit en wonen, zijn voor beide gemeenten hetzelfde. ,,Dus waarom zouden we niet sámen nadenken over de vraag welke richting we op willen”, zegt de Oisterwijkse wethouder Eric Logister (D66). Met samen, bedoelt hij niet alleen de collega’s op het Tilburgse stadhuis. De afgelopen twee jaar werd er uitgebreid gesproken met inwoners van het gebied, boeren, ondernemers, natuurorganisaties, het waterschap, projectontwikkelaars en andere belanghebbenden.

Opgehaald wat er leeft
Het resultaat: een lijvig document over het gebied dat Oostflank wordt genoemd. ,,We hebben vanuit verschillende perspectieven naar hetzelfde gebied gekeken en opgehaald wat er leeft”, zegt Logister. ,,Dat heeft geleid tot deze conceptvisie. Daarmee gaan we nu terug naar de mensen met wie we gesproken hebben. We willen weten wat zij ervan vinden.”

De Tilburgse wethouder Bas van der Pol (D66): ,,We hebben gekeken hoe we de vele opgaven bij elkaar kunnen krijgen zodat iedereen er blij van wordt. Wat er dan echt niet meer toe doet is dat er toevallig een gemeentegrens door het gebied loopt. Die hebben we weggedacht. We wilden geen optelsom van allerlei deelbelangen, maar een duidelijke, gezamenlijke koers waarin de leefomgeving centraal staat.”

‘Een uitgestoken hand’
Logister: ,,Daarmee maken we een omslag in denken. We kijken eerst naar de natuur en landschap. Daarna kijken we hoe een wijk daarin past en pas daarna wat voor type huizen daar passen.” De wethouder noemt de conceptvisie ‘een uitgestoken hand’ naar alle betrokkenen. ,,Want dit kunnen we niet alleen. Dit moeten we met z'n allen doen.”

De komende weken wordt er verder gesproken met inwoners en andere belanghebbenden. In november moet de visie aan beide gemeenteraden worden voorgelegd. In het eerste kwartaal van 2024 hopen de colleges het koersdocument definitief vast te stellen.

Landschap en natuur
,,Je ziet het niet zo duidelijk als in Limburg, maar dit gebied is echt een bekenlandschap, ”, zegt wethouder Rik Grashoff (Tilburg, GL). ,,We willen dat water vasthouden om de verdroging tegen te gaan, dus moeten we de waterberging goed organiseren.” Tegelijkertijd moet er 500 hectare nieuwe natuur komen, waarvan 200 hectare bos, vooral aan de randen van bestaande natuurgebieden. Speciale aandacht is er voor de vele boomkwekers in het gebied. Die sector kan niet meer doorgroeien, dus wordt er gekeken naar een herschikking.

Woningbouw
In de periode tot en met 2040 willen beide gemeenten maximaal 5000 nieuwe koop- en huurwoningen bouwen, waarvan zo’n 2000 op Oisterwijks grondgebied. 70 procent worden betaalbare woningen (30 procent daarvan sociale huur). Uitgangspunt is dat de dorpen niet aan elkaar groeien. Ze moeten op minstens drie minuten fietsen van elkaar liggen. Er wordt altijd eerst gekeken naar inbreiding, dan pas uitbreiding aan de randen. Met name in de dorpen Biezenmortel, Udenhout en Haaren liggen nog veel kansen.

Provinciale weg N65
Het gebied Oostflank wordt doorsneden door provinciale weg N65, die altijd als een hinderlijke barrière werd beschouwd. Dat is verleden tijd: ,,Wij vinden die N65 juist mooi, met die bijzondere bomenrij waardoor je nog echt ervaart dat je door het landschap rijdt”, zegt wethouder Grashoff. Hij ziet de weg als toekomstige spil in het gebied, een ‘parkway’ met oversteken over en onder de weg door en natuurviaducten. Er wordt onderzocht op de kruising met de Heusdensebaan opgeheven kan worden voor een betere doorstroming.

Treinstation Udenhout
Er wordt met de NS en ProRail nog steeds gesproken over een nieuw treinstation, waarbij Udenhout (rond het voormalige stationsgebouw of bij de sportvelden) het meest kansrijk lijkt. Er wordt vol ingezet op duurzaam (openbaar) vervoer in de vorm van extra snelbussen, nieuwe fietspaden en een snelfietsroute tussen Moergestel, station Oisterwijk en station Udenhout. Dat moet de overlast van autoverkeer in de dorpen terugschroeven en voetgangers meer ruimte geven.

Bedrijvigheid
Er is in het gebied extra ruimte voor bedrijven nodig. In Tilburg wordt gekeken naar revitalisatie van de bestaande bedrijventerreinen. In Oisterwijk wordt gekeken naar extra ruimte. Wethouder Anne Cristien Spekle (Oisterwijk, VVD): ,,Er is behoefte aan 8 tot 10 hectare extra. Die willen we laten landen aan de Bedrijfsweg en in Moergestel op Sonman II. Ook kijken we naar alternatieve locatie ten noorden van bedrijfspark Laarakkers en Kerkhoven, maar we gaan ze niet alle drie ontwikkelen.”

Bron: Brabants dagblad artikel




Terug naar overzicht